ontwikkelingsfasen
Wat zijn ontwikkelingsfasen? Iedereen gaat door ontwikkelingsfasen in het leven. Een fase duurt zo’n zeven jaar en in elke fase zijn andere dingen belangrijk. Ons leerplan houdt rekening met deze fasen.
Docenten volgen dus niet simpelweg het lesboek. Ze kijken steeds: wat past bij deze groep? Wat werkt goed in dit leerjaar? Bij jonge leerlingen werken we veel met hun fantasie, beelden en kunstzinnige opdrachten. Bij oudere leerlingen, vanaf ongeveer 14 jaar, komt het denken meer centraal te staan.
Klas 7 (12-13 jaar)
Nieuwe mogelijkheden ontdekken en grenzen verkennen
Leerlingen kijken nog open en nieuwsgierig naar de wereld, maar zoeken ook steeds meer naar feiten. In deze fase hebben ze duidelijke begeleiding van een vertrouwde docent nodig.
Klas 8 (13-14 jaar)
Steeds meer op eigen benen staan
Leerlingen hebben interesse in anderen en wat er in de wereld gebeurt. Ze willen snappen hoe dingen werken en geven graag hun eigen mening. Stemmingswisselingen zijn er ook. Dit is de start van de puberteit en we helpen ze daar doorheen.
Klas 9 (14-15 jaar)
De kindertijd is voorbij
De eigen persoonlijkheid wordt steeds duidelijker. Ze gaan denken over hoe de wereld precies werkt en vinden daar wat van. Er is ook nog wel onzekerheid. Vrienden (‘peers’) hebben veel invloed. We geven in deze fase duidelijke leerdoelen en gebruiken humor om de lessen luchtig te houden.
Klas 10 (15-16 jaar)
Meer rust in hoofd en lijf
De puberteit gaat langzaam voorbij. Leerlingen kijken eerlijker naar zichzelf en de wereld. Ze willen leren, van binnenuit. In de klas groeit respect. Inzicht wordt belangrijker: leren analyseren, ordenen en verbanden zien. Niet alleen wát gebeurt er, maar ook waarom?
Klas 11 (16-17 jaar)
Een botsing van ‘mijn wereld’ en ‘de wereld’
Leerlingen hebben stevige meningen en verdedigen die met vuur, om ze soms een week later weer los te laten... Hun zelfbewustzijn groeit.
Tegelijk lopen ze soms vast in twijfels of beperkingen. Maar hun scherpere oordeel helpt ze kiezen. Met vallen en opstaan.
Klas 12 (17-18 jaar)
Dit ben ik, dit kan ik, dit wil ik betekenen
In klas 12 krijgen ze meer en meer (zelf)vertrouwen. Ze denken na over wat echt telt en hoe ze hun eigen weg willen kiezen. We gaan hier creatief en onderzoekend mee aan de slag. We werken met brede, beschouwende onderwerpen, grote lijnen, wereld- en maatschappijbeelden.
Nieuwe mogelijkheden ontdekken en grenzen verkennen
Leerlingen kijken nog open en nieuwsgierig naar de wereld, maar zoeken ook steeds meer naar feiten. In deze fase hebben ze duidelijke begeleiding van een vertrouwde docent nodig.
Klas 8 (13-14 jaar)
Steeds meer op eigen benen staan
Leerlingen hebben interesse in anderen en wat er in de wereld gebeurt. Ze willen snappen hoe dingen werken en geven graag hun eigen mening. Stemmingswisselingen zijn er ook. Dit is de start van de puberteit en we helpen ze daar doorheen.
Klas 9 (14-15 jaar)
De kindertijd is voorbij
De eigen persoonlijkheid wordt steeds duidelijker. Ze gaan denken over hoe de wereld precies werkt en vinden daar wat van. Er is ook nog wel onzekerheid. Vrienden (‘peers’) hebben veel invloed. We geven in deze fase duidelijke leerdoelen en gebruiken humor om de lessen luchtig te houden.
Klas 10 (15-16 jaar)
Meer rust in hoofd en lijf
De puberteit gaat langzaam voorbij. Leerlingen kijken eerlijker naar zichzelf en de wereld. Ze willen leren, van binnenuit. In de klas groeit respect. Inzicht wordt belangrijker: leren analyseren, ordenen en verbanden zien. Niet alleen wát gebeurt er, maar ook waarom?
Klas 11 (16-17 jaar)
Een botsing van ‘mijn wereld’ en ‘de wereld’
Leerlingen hebben stevige meningen en verdedigen die met vuur, om ze soms een week later weer los te laten... Hun zelfbewustzijn groeit.
Tegelijk lopen ze soms vast in twijfels of beperkingen. Maar hun scherpere oordeel helpt ze kiezen. Met vallen en opstaan.
Klas 12 (17-18 jaar)
Dit ben ik, dit kan ik, dit wil ik betekenen
In klas 12 krijgen ze meer en meer (zelf)vertrouwen. Ze denken na over wat echt telt en hoe ze hun eigen weg willen kiezen. We gaan hier creatief en onderzoekend mee aan de slag. We werken met brede, beschouwende onderwerpen, grote lijnen, wereld- en maatschappijbeelden.