rotterdamse vrijeschool voor voortgezet onderwijs
vwo, havo, vmbo-tl

klachtenregeling

Heeft u een vraag, probleem of klacht? Op school kunnen soms dingen misgaan. Tussen leerlingen onderling, tussen leerling en docent, of tussen school en ouders. We streven ernaar dat zo goed mogelijk op te lossen.

Belangrijk is: blijf er niet mee rondlopen. Hoe eerder iets besproken wordt, hoe beter het vaak kan worden opgelost.
Binnenschoolse procedure
Vragen, problemen en (meestal mondelinge) klachten die intern behandeld worden.

Buitenschoolse procedure
De klachtencommissie van de Vereniging Bijzondere Scholen (VBS). Deze treedt in werking:

ná de binnenschoolse procedure;

zonder de binnenschoolse procedure doorlopen te hebben. Dit gebeurt in een ernstige of moeilijk bespreekbare situatie.

Hoe werkt de binnenschoolse procedure?
1. De mentor is het eerste aanspreekpunt, in het geval van pedagogische problemen, omgangsproblemen, praktische vragen, etc.

2. Al naar gelang de aard van de klacht, is er een keuze voor het tweede aanspreekpunt:

de teamleider (onderwijszaken);

de conrector personeel (personeelszaken);

de conrector bedrijfsvoering (praktische zaken en leerlingzaken).

3. Blijft het probleem onopgelost, dan is de rector het derde aanspreekpunt.

4. Het vierde aanspreekpunt verloopt via de klachtenregeling van de stichting. klachtenregeling van de stichting. Uw klacht komt bij de bestuurder van de Stichting Vrijescholen Zuidwest Nederland. Deze gaat na of bij de behandeling van het probleem/de klacht alles is gedaan om een oplossing te vinden.

5. Mocht dit niet tot een oplossing leiden, dan is er de mogelijkheid om een officiële, schriftelijke klacht in te dienen bij de Klachtencommissie van de VBS. Daaraan gaat een verwijzing vooraf naar de externe vertrouwenspersoon van de Stichting Vrijescholen Zuidwest Nederland, de heer M. Oltheten. Deze kan begeleiden bij het indienen van de klacht bij de klachtencommissie. (Zie verder bij B).

De contactgegevens van de externe vertrouwenspersoon zijn verkrijgbaar bij het secretariaat van de school.
Hoe werkt de buitenschoolse procedure?
De bestuurder verwijst de klager naar de externe vertrouwenspersoon van de Stichting Vrijescholen Zuidwest Nederland, de heer M. Oltheten. Deze begeleidt de klager in de buitenschoolse behandeling van de klacht door de landelijke klachtencommissie voor het algemeen bijzonder onderwijs, die werkt volgens de “Regeling landelijke klachtencommissie voor het algemeen bijzonder onderwijs”.

Regeling Landelijke Klachtencommissie voor het Algemeen Bijzonder Onderwijs

De landelijke klachtencommissie is bereikbaar via postbus 95572, 2509 CN Den Haag, 070 - 331 52 44, lkc@vbs.nl

nb. In het geval van (seksueel) grensoverschrijdend gedrag kan men zich wenden tot de interne vertrouwenspersoon. De school heeft twee interne vertrouwenspersonen. Zie hier.